NORSK // ENGLISH

Mine Instrumenter
Byggingen av et strykeinstrument krever mye kunnskap, erfaring, og tålmodighet. Jeg legger vekt på at alle mine instrumenter skal ha de beste klanglige egenskaper, samtidig som at håndverk og estetikk skal være utført på et høyt nivå. Spenningen ligger i kombinasjonen av å skape noe i treverk og å lage et instrument som skal klinge og anvendes av en musiker. Siden jeg selv spiller cello, har jeg en større forståelse for hva musikere ønsker av et kvalitetsinstrument. Min daglige kontakt med både solister, orkestermusikere og studenter gir meg verdifull innsikt og inspirasjon i mitt arbeid. Det er også spennende å følge opp mine egne instrumenter og se hvordan de utvikler seg over tid. Se også hva musikerne sier om mine instrumenter.

jacobmedgranstokker


Med gamle instrumenter som stadig blir mer kostbare, er det mange som oppdager gleden av å skaffe seg et moderne instrument. Du har med det mulighet til spille det inn selv, slik at klangen preges av din personlighet. Samtidig som du kan ha en dialog med meg som har bygget instrumentet, og at vi sammen kan sørge for at det er optimalt justert. Det er veldig viktig at et nytt instrument blir fulgt opp de første leveårene, blant annet ved å skifte ut lydpinnen. Dette er inkludert i prisen for mine instrumenter. Innspillingstiden for mine instrumenter er cirka ett år, fioliner og bratsjer spilles vanligvis inn på kortere tid, mens celloer trenger minst ett år. Et moderne instrument vil i mange tilfeller være mer stabilt enn et gammelt instrument, spesielt ved reiser med store variasjoner i luftfuktighet og temperatur.

I 1997 reiste jeg til Val d'Ega (se bildet over), en dal i den nordlige del av Italienske Alper å kjøpte en hel stamme med gran. Det er dette trevirke jeg bruker i alle mine instrumenter. På denne måten får jeg en kontinuitet mine instrumenter som er unik. Det var fra det samme området Stradivari hentet sine materialer for circa 300 år siden.

Modellene jeg bruker for mine fioliner, bratsjer og celloer, har vært basert på gamle italienske og cremonesiske mestre. Men jeg har nå tatt det hele ett steg videre. Alle mine instrumenter bygges nå over personlige modeller, tegnet helt fra bunnen av. Dette vil musikerne nyte godt av både klanglig og estetisk.