Hjem2024-03-03T18:19:38+01:00

Min bakgrunn

Fiolinbygger med 24 års erfaring

Som en av Norges mest profilerte og anerkjente fiolinbyggere, har Jacob von der Lippe siden 1998 bygget instrumenter for musikere i inn- og utland. Jacobs instrumenter bygges med solid fotfeste i håndverkstradisjonene fra de italienske mestere. Utdannelsen har han fra fiolinbyggerskolen Istituto Professionale Internazionale per l’Artigianato Liutario e del Legno, A. Stradivari i Cremona, Italia. Instrumentene Jacob bygger har en klang der glød, bæreevne og overtonerikdom står i fokus.

Som første og eneste nordmann er han medlem av den verdensomspennende organisasjonen Entente Internationale des Luthiers et Archetiers. De siste årene har Jacob tatt ut essensen av hele sin erfaring og utviklet sin egen personlige modell for fiolin, bratsj og cello.

Jacob forhandler instrumentkasser fra BAM i hele Norden, og har et stort lager i verkstedet i Oslo. Kom gjerne innom for å se på de forskjellige modellene. Kassene kan også kjøpes direkte fra nettbutikken bamnorden.no

Hvorfor velge et von der Lippe instrument?

varm og projiserende klang • personlig oppfølging

Jeg tok et stort skritt frem for ti år siden da jeg sluttet å lage kopier, og designet min egen modell. Jeg tok ut essensen av alle instrumentene jeg hadde bygget, og beholdt de beste egenskapene. Dette smeltet jeg sammen til min egen modell. Musikere forteller meg at instrumentene mine har en spesiell klang og at hvert instrument har sin egen personlighet. Det er alltid spennende å presentere instrumentet for musikeren for første gang, og høre dem spille det! Jeg håper virkelig at instrumentene jeg bygger vil holde seg bra med tiden, og at musikere om 200 år vil si:

Wow, dette er veldig bra, jeg vil spille på dette instrumentet!

Det er det beste som kan skje.

Cello, Jacob von der Lippe – Oslo 2022
Foto: Marius Viken

Sculpted Sound

NY UTGIVELSE • VINYL • CD • DIGITAL

Klang er den virkelige motivasjonen for å bygge instrumenter. På denne innspillingen er det klangen som er i fokus. Kan en spesiell klangfarge gå igjen i flere instrumenter bygget av den samme granstokken og av den samme fiolinbyggeren? Hvordan fremhever akustikken i svært forskjellige rom klangen i de samme instrumentene?Hvordan vil lyden i instrumentet preges av musikernes personlige spillestil og ikke minst fiolinbyggerens utvikling over et tidsspenn på tyve år?

Sculpted Sound

Lytt på Spotify og alle digitale plattformer

Innblikk i verkstedet

fiolin • bratsj • cello

FORETRUKKET AV LEDENDE MUSIKERE

Jeg kan på det varmeste anbefale Jacob von der Lippes instrumenter! Jeg kjøpte min fiolin i 2002, og jeg forelsket meg straks i dens sødme og varme.

Astrid Kirschner, gruppeleder 2.fiolin, Operaorkesteret ved Den Norske Opera & Ballett

Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. Jeg setter pris på den lyse skinnende klangen, samtidig som instrumentet har imponerende motstand, slik at det skal svært mye til før klangen sprekker, noe som gir den sterke klangen.

Nils Thore Røsth, Operaorkesteret ved Den Norske Opera & Ballett

Fiolinen projiserer lyden på en måte som fyller rommet uten å oppleves som anstrengende. Den har en rik og varm, fyldig klang i alle registre, samtidig som den er lettspilt og artikulert. Den blander godt både i kammermusikk og i orkester. Prosessen med å få bygget sin egen fiolin er i seg selv veldig spennende, og opplevdes utelukkende positiv takket være Jacobs pålitelighet og hyggelige serviceinnstilling.

Maren Elle, Kringkastingsorkesteret

Din fiolin har en glød og glans i tonen som jeg setter stor pris på, og tonen er samtidig rund og fyldig.

Arve Tellefsen, Solist

Jeg rett og slett elsker denne fiolinen, og ville ikke bytte den mot noe. Den har en veldig tiltalende klang: lys, syngende, overtonerik, modulerbar, – den har både varme og kant, og er jevnt god i alle registre. I tillegg er den utrolig lettspilt,- alltid i godt humør, og finnes ikke værsyk.

Mari Lerseth, Frilans fiolinist

Fiolinen er utrolig rik på overtoner og jeg husker at jeg bare øvde på Bachs solosonater og partitaer den første tiden fordi jeg ble så inspirert av den åpne klangen.

Hilde Kolstad Huse, Frilans fiolinist

I løpet av 20 år har instrumentet mitt utviklet seg mye. Klangen har både blitt større og varmere, fiolinen min gir mulighet til et bredt spekter av klanglige nyanser, og den er meget lettspilt.

Lina Marie Årnes, Frilans fiolinist og pedagog

Mitt «Jacob von der Lippe» instrument har formet seg bra etter min personlighet, med en rund behagelig klang. Den fyller enkelt ulike konsertsaler, det være seg de store (f.eks. Oslo Konserthus) eller de små.

Cecilie Husevåg, Pedagog

Instrumenter og buer for salg

nøye utvalgt for deg

Strad is Dead – Consider a Modern Classic

BOMULLSGENSER I STILIG GRØNN FARGE • PRODUSERT I OSLO • Limited Edition

Vi lever i den nye gullalderen for fiolinbygging. Det finnes mange utrolig dyktige fiolinbyggere over hele verden. Og jeg gleder meg til å se hvordan deres personlige modell vil høres ut og se ut! Stradivari er selvfølgelig en god mester å lære av, men hvorfor er det så mange som bruker hele karrieren sin til å bygge kopier? Vi har mistet mangfoldet av fiolinbyggingen som levde i Italia og mange andre europeiske land i perioden 16-1700. Hver eneste fiolinbygger og by hadde sin egen stil. Jeg håper å se det igjen. Mer stil, mer personlighet og mer fokus på det som virkelig betyr noe. Klangen.

Strad is Dead – Consider a Modern Classic

hANDLENETT TIL NOTENE • PRODUSERT I OSLO • Limited EditioN

Hvilken klang er du ute etter?

Fortell meg mer

Jeg har lang erfaring med musikere på alle nivåer. Enten du er musikkstudent, freelancer, orkestermusiker eller solist, så forstår jeg og lytter til dine ønsker. Du kan alltid låne med instrumenter og buer på hjemlån inntil to uker, forsikring er tatt hånd om.