Referanser cello2023-10-09T15:22:14+02:00

Referanser

HVA SIER MUSIKERNE OM MINE CELLOER

Mine instrumenter spilles til daglig av musikere i blant annet Den Norske Opera & Ballett, Kringkastingsorkesteret, Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester, Sinfonia Lahti og studenter ved de fleste musikkinstitusjoner i Norge. I tillegg til mange frilansere og pedagoger i hele landet. En cello og en fiolin er kjøpt inn av Dextra Musica, og lånes ut til musikkstudenter ved Norges Musikkhøyskole. Helgelandsfondet har kjøpt en fiolin som lånes ut til lokale talenter.

«Å ta de første strøkene var en veldig positiv overraskelse for meg. Jeg ble virkelig overrasket, lyden var veldig kraftig og åpen. Det hadde jeg aldri opplevd med en nybygget cello
Ilkka Uurtimo, Cellist - Sinfonia Lahti

«Jeg møtte Jacob første gang i Kristiansand i 2008. Jeg var der for å undervise cellogruppen i Orkester Norden, og Jacob kom for å holde et foredrag om fiolinbygging og hvordan man vedlikeholder et strengeinstrument. Han hadde med seg en cello han hadde bygget, og jeg fikk prøve den. Jeg likte Jacob som person og det var noe fint i klangen til celloen.

Noen år senere var det en dokumentar på finsk TV om Jacob von der Lippe, en ung talentfull fiolinbyger fra Norge som studerte i Cremona. Jeg ble veldig interessert i ham og instrumentene hans, og jeg begynte å følge ham på sosiale medier. I dag er instrumentene hans bygget av fantastisk treverk og lakken er utsøkt.

I perioden oktober/november 2021 så jeg på sosiale medier at han skulle begynne å bygge en ny cello. Jeg la merke til treverket og spurte ham om han ville gi meg en mulighet til å prøve celloen før den skulle selges. Etter å ha sett mange bilder fra byggeprosessen fløy jeg til Oslo for å prøve celloen i slutten av juni 2022. Jeg var veldig spent da Jacob åpnet døren til verkstedet sitt og jeg så celloen i levende live for første gang. Etter en hyggelig prat med Jacob, kanskje til og med en kopp espresso, fikk jeg holde celloen. Denne celloen er en sann skjønnhet. Jeg elsker den gyldne lakken som virkelig fremhever strukturen i det vakre treverket. Og celloen er så vakkert bygget av Jacob. Å ta de første strøkene var en veldig positiv overraskelse for meg. Jeg ble virkelig overrasket, lyden var veldig kraftig og åpen. Det hadde jeg aldri opplevd med en nybygget cello og denne celloen var helt fersk, Jacob hadde gjort den ferdig kvelden før. Jeg hadde gleden av å teste celloen i forskjellige lokaler i Oslo. Jeg tilpasset meg raskt til denne vakre celloen, og bestemte meg for å kjøpe den. Planen var ikke å kjøpe den, jeg skulle bare fly til Oslo for å prøve celloen og så bestemme meg for om jeg ville bestille en cello fra Jacob, men jeg ville ha akkurat denne celloen.

Nå, etter å ha spilt på celloen i 3 1/2 måned, har lyden blitt varmere og dypere. Den har en veldig tydelig kjerne i lyden og den projiserer veldig fint ut i salen. Celloen responderer raskt og har mye kraft når det trengs. Klangen er veldig jevn helt fra den lave C til de høyeste posisjonene på A-strengen. Celloen forandrer seg fortsatt litt hver dag, som om den har sin egen vilje. Dette er selvfølgelig fordi den fortsatt er helt ny og på grunn av at klimaet blir tørrere og tørrere, vinteren er rett rundt hjørnet.

Det er veldig spennende og interessant å se hva som vil skje med denne celloen og hvordan den kommer til å bli, men jeg har store forventninger til den.

Det er en stor hverdagsglede å eie og spille et så godt og vakkert instrument.»

Tusen takk og gratulerer!

Ilkka Uurtimo
Cellist

Sinfonia Lahti, Finland

Foto: Veikko Kähkönen

«Gratulerer med nok en fantastisk cello!»

Truls Mørk, Solist

«Celloen har innfridd alle forventningene jeg hadde til et nytt instrument, spesielt med tanke på større klanglig volum og en stor og fyldig bass.»

Anne Stine Dahl, Cellist og pedagog, Drammen
Jeg er veldig fornøyd med at jeg har fått ny cello bygget av Jacob von der Lippe. Jeg ble involvert underveis i byggeprosessen og fikk svar på alle mine spørsmål. Celloen har innfridd alle forventningene jeg hadde til et nytt instrument, spesielt med tanke på større klanglig volum og en stor og fyldig bass. Jeg verdsetter den personlige servicen jeg har fått fra en dyktig og kunnskapsrik instrumentmaker.

Anne Stine spiller på en cello bygget av Jacob von der Lippe i 2017, personlig modell.

«Jeg har skiftet fra gammelt og lunefullt instrument til nytt og friskt, og har ikke angret en dag!»

Kjersti Rydsaa, Frilanser, Oslo

«Jeg har skiftet fra gammelt og lunefullt instrument til nytt og friskt, og har ikke angret en dag! Fra dag til dag, uke til uke har Jacobs cello fått nye nyanser i tillegg til de som var der helt fra starten; klar, varm tone, styrke i hele registeret og evne til også å fungere godt i orkester og kammermusikk. Jeg gleder meg til mange gode år med mitt instrument!»

Jacob viste stor interesse for mine preferenser i jakten på nytt instrument, og når riktig instrument var tilgjenglig, fikk jeg en hyggelig telefon. Etter prøvespilling av celloen, var valget enkelt.»

Henrik Silfverhielm , Distriktsmusiker cello

«Celloen jeg kjøpte hos Jacob von der Lippe, er akkurat slik jeg ønsket; overtonerik med fyldig bass. Den passer min spillestil godt, og er en verdig arvtaker til mitt gamle instrument som har fulgt meg siden studietiden. Jacob viste stor interesse for mine preferenser i jakten på nytt instrument, og når riktig instrument var tilgjenglig, fikk jeg en hyggelig telefon. Etter prøvespilling av celloen, var valget enkelt.»

Henrik spiller på en cello bygget av Jacob von der Lippe i 2003, Montagnana-modell

Instrumenter og buer for salg

ta din musikkglede til et nytt nivå

Over 60 musikere i inn og -utland er i dag meget fornøyde eiere av sine von der Lippe instrumenter. Det er mange fordeler med å anskaffe seg et nytt instrument; man preger klangen med sin egen personlighet, instrumentet er friskt og sunt, og du får oppfølging i hele instrumentets levetid. Dette er lett å glemme når man skal kjøpe et nytt instrument, men i det lange løp er det noe mine kunder setter stor pris på. Det blir som et langt vennskap mellom instrumentet, musikeren og meg.