NORSK // ENGLISH

Hva sier musikerne om mine fioliner?
"Takk for kopien du har laget av min Guiseppe Guarneri del Gesu 1741 (ex Lord Emhurst of Hackney). Din kopi er virkelig et stykke fabelaktig arbeid! Din fiolin har en glød og glans i tonen som jeg setter stor pris på, og tonen er samtidig rund og fyldig. En kombinasjon som jeg vil tro er vanskelig å få til. Instrumentet gir an tonen veldig lett, men man kan, hvis man vil, grave ordentlig ned i strengene og få mer tilbake hele tiden.
Utseendemessig er den rett og slett praktfull. Lakken er vakker, og den ligner jo min original på en prikk. Hjertelig takk for flott arbeid, og lykke til videre med dine instrumenter!"

Arve Tellefsen


"Jeg har de senere år hatt gleden av å knytte kontakt med Jacob von der Lippe. I tillegg til å være et usedvanlig hyggelig menneske er han en svært kompetent fagmann hvis vurderinger jeg fester stor lit til. Som eier av en D. Montagnana fiolin bygget i Venezia i 1725 har man ansvar for en liten del av en europeisk kulturarv. Ettersynet med slike instrumenter er viktig og jeg har følt meg helt trygg på alle vurderinger han har gjort. Jacob ser seg selv som en del av et større team som arbeider med forvaltning av denne arven og en av hans beste egenskaper i så måte er at han ikke nøler med å trekke inn andre fagmennesker, verdensledende dessuten, dersom han kjenner at han trenger deres vurderinger og hjelp. I tillegg til å være en utmerket mann når det gjelder tilsyn med, samt oppsett og justering av instrumenter, er han en førsteklasses instrumentbygger."

Jan Bjøranger,
Professor, Universitetet i Stavanger


"Jeg kan på det varmeste anbefale Jacob von der Lippes instrumenter! Jeg kjøpte min fiolin i 2002, og jeg forelsket meg straks i dens sødme og varme. Særlig fascinert var jeg også over hvor lettspilt fiolinen var i "mellomleie", den svarer umiddelbar og klar, og det er lett å artikulere tydelig på den. Jeg har brukt fiolinen både i orkester, kammermusikalsk og solistisk; i orkesteret blander fiolinens klang seg uten problemer inn i helheten, og brukt i solosammenheng klarer den med letthet å fylle en større sal. Fiolinen har vist seg uhyre ukomplisert i daglig bruk, den har vært en trofast venn i sterk kulde og varme, i fuktige og tørre omgivelser, etter flyturer... Uansett omstendighetene, fiolinen har alltid "vært der" like sterk. Den eneste "startvansken" jeg kan nevne var at jeg måtte eksperimentere litt med å finne riktig A-streng til fiolinen min, i dag finnes det heldigvis et stort utvalg å velge mellom. Ellers stemte mitt førsteinntrykk av fiolinen meget godt overens med mitt syn jeg har nå, etter 10 år med fiolinen."

Astrid Kirschner,
gruppeleder 2.fiolin, Operaorkesteret ved Den Norske Opera & Ballett
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2002, Andrea Guarneri-modell


"Det som gjorde størst inntrykk når jeg prøvde Jacobs fiolin for første gang, var hvor presis klangen var, og hvor stor klang den hadde. Det tok ikke lang tid før jeg i 2003 bestemte meg for å satse på dette instrumentet. Med årene som har gått, har utviklingen gått i den retning jeg hadde håpet på, og fylden i bassregisteret blir mer og mer fornøyelig med tiden, uten at den gyldne lyse klangen i de høyere registerene har minsket. Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. Jeg setter pris på den lyse skinnende klangen, samtidig som instrumentet har imponerende motstand, slik at det skal svært mye til før klangen sprekker, noe som gir den sterke klangen. Instrumentet inviterer til eleganse med sin presise klang, og baner i vei for virtuose stykker, da den tåler litt "bank" noe jeg har mye moro med."

Nils Thore Røsth
Operaorkesteret ved Den Norske Opera & Ballett
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2001, G. Guarneri del Gesú-modell


"Med min von der Lippe- fiolin fikk jeg endelig et arbeidsverktøy som jobbet med meg, og hjalp meg i utviklingen som fiolinist. Det var herlig å oppdage alle mulighetene for klangvariasjon og volum hos min nye følgesvenn. Fiolinen projiserer lyden på en måte som fyller rommet uten å oppleves som anstrengende. Den har en rik og varm, fyldig klang i alle registre, samtidig som den er lettspilt og artikulert. Den blander godt både i kammermusikk og i orkester. Prosessen med å få bygget sin egen fiolin er i seg selv veldig spennende, og opplevdes utelukkende positiv takket være Jacobs pålitelighet og hyggelige serviceinnstilling."

Maren Elle
Kringkastingsorkesteret
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2007, G. Guarneri del Gesú-modell


"Jeg kjøpte min von der Lippe fiolin, en Guarneri "del Gesu" modell fra 2011, for ca 2 måneder siden. Det har vært en inspirerende prosess så langt! Fiolinen har helt fra starten av hatt en fri, åpen og rund klang, rik på overtoner. Den låter ikke "ny" som andre nybygde fioliner jeg har prøvd. Dessuten er den utrolig lettspilt og enkel å artikulere på og har en jevn, fyldig klang i hele registeret. Allerede nå har klangen åpnet seg en god del og jeg gleder meg til å følge fiolinens utvikling videre."

Sidsel Scheen
Freelancer, Oslo
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2011, G. Guarneri del Gesú-modell


"Da jeg kjøpte fiolinen min i 2009 hadde jeg til da hatt et instrument som ikke svarte til det jeg ville ha ut av den. Plutselig fikk jeg så mange flere muligheter til å uttrykke det jeg ville! Fiolinen er utrolig rik på overtoner og jeg husker at jeg bare øvde på Bachs solosonater og partitaer den første tiden fordi jeg ble så inspirert av den åpne klangen. Siden har jeg spilt et bredt repertoar og fiolinen passer godt til repertoar fra alle epoker. Jeg liker spesielt godt at den har så stor klang og bærer godt ut. Dessuten har det vært veldig interessant å høre hvordan instrumentet utvikles og jeg gleder meg til fortsettelsen!"

Hilde Kolstad Huse
Freelancer, Oslo
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2009, G. Guarneri del Gesú-modell


"I løpet av 12 år har instrumentet mitt utviklet seg mye. Klangen har både blitt større og varmere, fiolinen min gir mulighet til et bredt spekter av klanglige nyanser, og den er meget lettspilt. Det er stadig vekk professorer og studenter som spør om hvilket instrument jeg spiller på, fordi de liker det så godt! Jeg blir mer og mer glad i instrumentet mitt for hver dag som går."

Lina Årnes,
Freelancer, Oslo
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2000, Stradivari-modell


"Mitt "Jacob von der Lippe" instrument har formet seg bra etter min personlighet, med en rund behagelig klang. Den fyller enkelt ulike konsertsaler, det være seg de store (f.eks. Oslo Konserthus) eller de små. I orkester og kammermusikk blander den seg fint sammen med de andre instrumentene. Jeg er veldig godt fornøyd med mitt instrument."

Cecilie Husevåg,
Pedagog, Oslo
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2004, Andrea Guarneri-modell


"Min Jacob von der Lippe - fiolin er et stykke utsøkt håndverk der detaljene er godt ivaretatt. Instrumentet er svært vakkert, lettspilt, og klangen er klar og varm. Allerede som helt nytt instrument var klangen usedvanlig jevn i alle registre. Å spille på dette instrumentet er inspirerende og utviklende. Selv om det ikke er blant instrumentene med aller sterkest og mest penetrerende lyd, klarer det seg utmerket som instrument for både kammermusikk og solistfremførelser. Andre von der Lippe - fioliner jeg har prøvd har disse samme kvalitetstegnene, og man kan lett kjenne igjen fiolinbyggerens særtrekk og klangbilde."

Bjørn Erik Neerland,
Oslo
Spiller på en fiolin bygget av Jacob von der Lippe i 2003, A. Guarneri-modell