Referanser fiolin2024-10-01T12:10:04+02:00

Referanser

HVA SIER MUSIKERNE OM MINE FIOLINER

Mine instrumenter spilles til daglig av musikere i blant annet Den Norske Opera & Ballett, Kringkastingsorkesteret, Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester, og studenter ved de fleste musikkinstitusjoner i Norge. I tillegg til mange frilansere og pedagoger i hele landet. En cello og en fiolin er kjøpt inn av Dextra Musica, og lånes ut til musikkstudenter ved Norges Musikkhøyskole. Helgelandsfondet har kjøpt en fiolin som lånes ut til lokale talenter.

Jeg kan på det varmeste anbefale Jacob von der Lippes instrumenter! Jeg kjøpte min fiolin i 2002, og jeg forelsket meg straks i dens sødme og varme.

Astrid Kirschner, gruppeleder 2.fiolin, Operaorkesteret ved Den Norske Opera & Ballett

«Jeg kan på det varmeste anbefale Jacob von der Lippes instrumenter! Jeg kjøpte min fiolin i 2002, og jeg forelsket meg straks i dens sødme og varme. Særlig fascinert var jeg også over hvor lettspilt fiolinen var i «mellomleie», den svarer umiddelbar og klar, og det er lett å artikulere tydelig på den. Jeg har brukt fiolinen både i orkester, kammermusikalsk og solistisk; i orkesteret blander fiolinens klang seg uten problemer inn i helheten, og brukt i solosammenheng klarer den med letthet å fylle en større sal. Fiolinen har vist seg uhyre ukomplisert i daglig bruk, den har vært en trofast venn i sterk kulde og varme, i fuktige og tørre omgivelser, etter flyturer… Uansett omstendighetene, fiolinen har alltid «vært der» like sterk. Den eneste «startvansken» jeg kan nevne var at jeg måtte eksperimentere litt med å finne riktig A-streng til fiolinen min, i dag finnes det heldigvis et stort utvalg å velge mellom. Ellers stemte mitt førsteinntrykk av fiolinen meget godt overens med mitt syn jeg har nå, etter 10 år med fiolinen.»

Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. 

Nils Thore Røsth, Operaorkesteret ved Den Norske Opera & Ballett

«Det som gjorde størst inntrykk når jeg prøvde Jacobs fiolin for første gang, var hvor presis klangen var, og hvor stor klang den hadde. Det tok ikke lang tid før jeg i 2003 bestemte meg for å satse på dette instrumentet. Med årene som har gått, har utviklingen gått i den retning jeg hadde håpet på, og fylden i bassregisteret blir mer og mer fornøyelig med tiden, uten at den gyldne lyse klangen i de høyere registerene har minsket. Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. Jeg setter pris på den lyse skinnende klangen, samtidig som instrumentet har imponerende motstand, slik at det skal svært mye til før klangen sprekker, noe som gir den sterke klangen. Instrumentet inviterer til eleganse med sin presise klang, og baner i vei for virtuose stykker, da den tåler litt «bank» noe jeg har mye moro med.»

Fiolinen projiserer lyden på en måte som fyller rommet uten å oppleves som anstrengende. Den har en rik og varm, fyldig klang i alle registre, samtidig som den er lettspilt og artikulert. 

Maren Elle - fiolinist, Kringkastingsorkesteret

«Med min von der Lippe fiolin fikk jeg endelig et arbeidsverktøy som jobbet med meg, og hjalp meg i utviklingen som fiolinist. Det var herlig å oppdage alle mulighetene for klangvariasjon og volum hos min nye følgesvenn. Fiolinen projiserer lyden på en måte som fyller rommet uten å oppleves som anstrengende. Den har en rik og varm, fyldig klang i alle registre, samtidig som den er lettspilt og artikulert. Den blander godt både i kammermusikk og i orkester. Prosessen med å få bygget sin egen fiolin er i seg selv veldig spennende, og opplevdes utelukkende positiv takket være Jacobs pålitelighet og hyggelige serviceinnstilling.»

Jeg begynte å lete etter et nytt instrument fordi jeg behøvde en fiolin som kunne høres tydeligere i en konsertsal, og som kunne gjøre seg mer gjeldende i en kammergruppe. Det gjør denne fiolinen, og derfor trenger jeg ikke å jobbe så hardt for å bli hørt.
Idunn Lohne, Freelancer

Det har vært veldig gøy å bli kjent med min nye fiolin. Den er veldig lett å spille på, og allerede første gang jeg prøvde fiolinen merket jeg at klangen hadde en dybde og personlighet som har utviklet seg videre, jo mer jeg har spilt på den. Jeg begynte å lete etter et nytt instrument fordi jeg behøvde en fiolin som kunne høres tydeligere i en konsertsal, og som kunne gjøre seg mer gjeldende i en kammergruppe. Det gjør denne fiolinen, og derfor trenger jeg ikke å jobbe så hardt for å bli hørt. Dermed kan jeg konsentrere meg mer om musikalitet, og om å få frem flere nyanser i musikken. Det har også vært veldig gøy å snakke med Jacob mens fiolinen ble laget, og etter at jeg fikk den.

Jacob von der Lippe har på forespørsel fra meg laget en kopi av det instrument som jeg har hatt i eie siden 1970; en fiolin laget av den italienske fiolinmaker Joseph Guarneri del Gesú i 1742 i Cremona.

Arve Tellefsen, Solist
Your Content Goes Here
Idunn Lohne

Fiolin bygget for Arve Tellefsen i 2019:

«Jacob von der Lippe har på forespørsel fra meg laget en kopi av det instrument som jeg har hatt i eie siden 1970; en fiolin laget av den italienske fiolinmaker Joseph Guarneri del Gesú i 1742 i Cremona. Guarneri del Gesú er en av tidenes aller beste fiolinmakere, ja det er mange som mener at han overgår alle. Jacob von der Lippe har klart å lage en kopi av meget god kvalitet. Det er naturlig nok en friskere og mer moderne lyd i kopien, bl. a. på grunn av at treet er friskere. Men han har lyktes i å skape en grobunn for en klang rik på overtoner både i svake og sterke nyanser. Og selv om klangen alltid vil være det viktigste for utøveren, har Jacob von der Lippe i tillegg skapt en vakker fiolin som er oppsiktsvekkende lik originalen.»

Fiolin bygget for Arve Tellefsen i 2002:

«Takk for kopien du har laget av min Guiseppe Guarneri del Gesu 1742 (ex Lord Emhurst of Hackney). Din kopi er virkelig et stykke fabelaktig arbeid! Din fiolin har en glød og glans i tonen som jeg setter stor pris på, og tonen er samtidig rund og fyldig. En kombinasjon som jeg vil tro er vanskelig å få til. Instrumentet gir an tonen veldig lett, men man kan, hvis man vil, grave ordentlig ned i strengene og få mer tilbake hele tiden.

Utseendemessig er den rett og slett praktfull. Lakken er vakker, og den ligner jo min original på en prikk. Hjertelig takk for flott arbeid, og lykke til videre med dine instrumenter!»

Jeg rett og slett elsker denne fiolinen, og ville ikke bytte den mot noe. 

Mari Lerseth, Frilans fiolinist

Den har en veldig tiltalende klang: lys, syngende, overtonerik, modulerbar, – den har både varme og kant, og er jevnt god i alle registre. I tillegg er den utrolig lettspilt,- alltid i godt humør, og finnes ikke værsyk.

Ser frem til mange år med fiolinen!

Amund Haugen Tusvik, Student, Norges Musikkhøyskole
Jeg har hatt gleden av å spille på en Jacob von der Lippe fiolin siden jeg kjøpte den sommeren 2020. Den korte tiden jeg til nå har spilt på den, har jeg opplevd den som et lettspilt instrument med svært god responsivitet, men som likevel tåler en del trøkk om jeg skulle ønske det. Fiolinen har en veldig tydelig definisjon i det du setter i gang tonen, og jeg bet meg tidlig merke i hvor tydelig den prosjekterte akkorder og doublestops, noe som er spesielt kjærkomment i polyfone Bachsatser.

Fiolinen er utrolig rik på overtoner og jeg husker at jeg bare øvde på Bachs solosonater og partitaer den første tiden fordi jeg ble så inspirert av den åpne klangen.

Hilde Kolstad Huse, Frilans fiolinist

«Det som gjorde størst inntrykk når jeg prøvde Jacobs fiolin for første gang, var hvor presis klangen var, og hvor stor klang den hadde. Det tok ikke lang tid før jeg i 2003 bestemte meg for å satse på dette instrumentet. Med årene som har gått, har utviklingen gått i den retning jeg hadde håpet på, og fylden i bassregisteret blir mer og mer fornøyelig med tiden, uten at den gyldne lyse klangen i de høyere registerene har minsket. Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. Jeg setter pris på den lyse skinnende klangen, samtidig som instrumentet har imponerende motstand, slik at det skal svært mye til før klangen sprekker, noe som gir den sterke klangen. Instrumentet inviterer til eleganse med sin presise klang, og baner i vei for virtuose stykker, da den tåler litt «bank» noe jeg har mye moro med.»

I løpet av 20 år har instrumentet mitt utviklet seg mye. Klangen har både blitt større og varmere, fiolinen min gir mulighet til et bredt spekter av klanglige nyanser, og den er meget lettspilt.

Lina Marie Årnes, Frilans fiolinist og pedagog

«Det som gjorde størst inntrykk når jeg prøvde Jacobs fiolin for første gang, var hvor presis klangen var, og hvor stor klang den hadde. Det tok ikke lang tid før jeg i 2003 bestemte meg for å satse på dette instrumentet. Med årene som har gått, har utviklingen gått i den retning jeg hadde håpet på, og fylden i bassregisteret blir mer og mer fornøyelig med tiden, uten at den gyldne lyse klangen i de høyere registerene har minsket. Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. Jeg setter pris på den lyse skinnende klangen, samtidig som instrumentet har imponerende motstand, slik at det skal svært mye til før klangen sprekker, noe som gir den sterke klangen. Instrumentet inviterer til eleganse med sin presise klang, og baner i vei for virtuose stykker, da den tåler litt «bank» noe jeg har mye moro med.»

Mitt «Jacob von der Lippe» instrument har formet seg bra etter min personlighet, med en rund behagelig klang. Den fyller enkelt ulike konsertsaler, det være seg de store (f.eks. Oslo Konserthus) eller de små.

Cecilie Husevåg, Pedagog

«Med min von der Lippe fiolin fikk jeg endelig et arbeidsverktøy som jobbet med meg, og hjalp meg i utviklingen som fiolinist. Det var herlig å oppdage alle mulighetene for klangvariasjon og volum hos min nye følgesvenn. Fiolinen projiserer lyden på en måte som fyller rommet uten å oppleves som anstrengende. Den har en rik og varm, fyldig klang i alle registre, samtidig som den er lettspilt og artikulert. Den blander godt både i kammermusikk og i orkester. Prosessen med å få bygget sin egen fiolin er i seg selv veldig spennende, og opplevdes utelukkende positiv takket være Jacobs pålitelighet og hyggelige serviceinnstilling.»

Instrumenter og buer for salg

ta din musikkglede til et nytt nivå

Over 60 musikere i inn og -utland er i dag meget fornøyde eiere av sine von der Lippe instrumenter. Det er mange fordeler med å anskaffe seg et nytt instrument; man preger klangen med sin egen personlighet, instrumentet er friskt og sunt, og du får oppfølging i hele instrumentets levetid. Dette er lett å glemme når man skal kjøpe et nytt instrument, men i det lange løp er det noe mine kunder setter stor pris på. Det blir som et langt vennskap mellom instrumentet, musikeren og meg.