Kundeliste2022-01-13T21:37:03+01:00

Kundeliste

KANSKJE FINNER DU DITT NAVN HER I FREMTIDEN?

Mine instrumenter spilles til daglig av musikere i blant annet Den Norske Opera & Ballett, Kringkastingsorkesteret, Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester, og studenter ved de fleste musikkinstitusjoner i Norge. I tillegg til mange frilansere og pedagoger i hele landet. En cello og en fiolin er kjøpt inn av Dextra Musica, og lånes ut til musikkstudenter ved Norges Musikkhøyskole. Helgelandsfondet har kjøpt en fiolin som lånes ut til lokale talenter.

Navn

Instrument

Byggeår

Modell

Olga Melby Larsson

Violin

2021

Personal «von der Lippe» model

Amund Haugen Tusvik

Violin

2020

Personal «von der Lippe» model

Henrik Nordtun Gjertsen

Violin

2019

Personal «von der Lippe» model

Arve Tellefsen

Violin

2018

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Tellefsen»

Regina Fischer

Violin

2018

Personal «von der Lippe» model

Anne Stine Dahl

Cello

2017

Personal «von der Lippe» model

Gunvald Ottesen

Violin

2017

Personal «von der Lippe» model

Matias Jentoft

Violin

2016

Personal «von der Lippe» model

Stig Roar Wigestrand

Violin

2016

Personal «von der Lippe» model

Ida Malene Christensen

Cello

2015

Personal «von der Lippe» model

Ingrid Dahl Nilsen

Violin

2014

Personal «von der Lippe» model

Knut Johan Nedrelid

Violin

2014

Personal «von der Lippe» model

Hanna Trondalen

Cello

2013

Personal «von der Lippe» model

Kristin Jæger

Viola

2013

Personal «von der Lippe» model, 39 cm

Andrea Melbye

Violin

2013

Personal «von der Lippe» model

Tonje Johnsen

Violin

2013

Personal «von der Lippe» model

For salg

Viola

2012

Personal «von der Lippe» model, 41 cm

Christine Seyferth

Viola

2011

Personal «von der Lippe» model – 41,3 cm

Iben Brøgger

Viola

2011

Personal «von der Lippe» model, 39 cm

Sidsel Scheen

Violin

2011

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Sigurd Imsen

Violin (baroque)

2011

A. Stradivari, 1715 «Lipinski» ex Tartini

Julia Dibley

Violin

2010

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Ragnhild D. Lofthus

Violin

2010

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Mari Lerseth

Violin

2010

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Lord Wilton»

Helgelandsfondet

Violin

2009

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Hilde Kolstad Huse

Violin

2009

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Torstein Giertsen

Violin

2009

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Kristin Isdal Selmer

Violin

2009

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Karen Flesvig

Cello

2008

G.B. Rogeri, 1695

Dextra Musica

Cello

2008

G.B. Rogeri, 1695

Dextra Musica

Violin

2008

A. Stradivari, 1689 «Arditi»

Elise Marie Endresen

Violin

2008

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Nora Dahl Nilsen

Cello

2007

F. Ruggieri, ca. 1680-95

Ragnhild D. Lofthus

Viola

2007

A. Bellosio, 1792 40,5 cm

Sunniva Thomassen

Violin

2007

A. Stradivari, 1715 «Il Cremonese» ex Joachim

Maren Elle

Violin

2007

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Mari Fjeldstad Ystanes

Violin

2007

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Marianne Hatleskog

Violin

2007

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Monica Bauchwitz

Violin

2007

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Eva Solveig Knapkyte

Cello

2006

F. Ruggieri, ca. 1680-95

Aslak Wøllo Flaate

Viola

2006

A. Stradivari, 1672 «Mahler» 41,3 cm

Marte Sævig Frantzen

Violin

2006

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Alard»

Kjersti Rydsaa

Cello

2005

F. Ruggieri, ca. 1680-95

Maria Vårlid

Violin

2005

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

NTNU, Trondheim

Viola

2004

A. Bellosio, 1792 40,5 cm

Mari Giske

Viola

2004

A. Guarneri, 1676 «Conte Vitale» 42 cm

Cecilie Husevåg

Violin

2004

A. Guarneri, ca. 1670

Kaja Rogers

Violin

2004

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Matilda Brunström

Viola

2003

A. Guarneri, 1676 «Conte Vitale» 42 cm

Bjørn Erik Neerland

Violin

2003

A. Guarneri, ca. 1670

Einar Olav Larsen

Violin

2003

A. Stradivari, 1715 «Il Cremonese» ex Joachim

Kari Knudsen

Violin

2003

A. Stradivari, 1715 «Il Cremonese» ex Joachim (7/8 str)

Astrid Kirschner

Violin

2002

A. Guarneri, ca. 1670

Aurora Bjørkheim Winsjansen

Violin

2002

A. Stradivari, 1715 «Il Cremonese» ex Joachim

Arve Tellefsen

Violin

2002

G. Guarneri «del Gesú», 1742 «Tellefsen»

Martinus Nygård

Cello

2001

D. Montagnana, 1739 «Sleeping Beauty»

Nils Tore Røsth

Violin

2001

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Elin W. Gundersen

Viola

2000

A. Stradivari, 1672 «Mahler» 41,3 cm

Lina Marie Årnes

Violin

2000

A. Stradivari, 1715 «Il Cremonese» ex Joachim

Kristine Stubberud

Violin

2000

G. Guarneri «del Gesú», 1741 «Kochanski»

Klaus Storck

Violin

1998

A. Capela

Siri Juvik

Violin

1997

A. Stradivari, 1698 «Thaulow»

Jacob von der Lippe har på forespørsel fra meg laget en kopi av det instrument som jeg har hatt i eie siden 1970; en fiolin laget av den italienske fiolinmaker Joseph Guarneri del Gesú i 1742 i Cremona.

Arve Tellefsen, Solist

Fiolin bygget for Arve Tellefsen i 2019:

«Jacob von der Lippe har på forespørsel fra meg laget en kopi av det instrument som jeg har hatt i eie siden 1970; en fiolin laget av den italienske fiolinmaker Joseph Guarneri del Gesú i 1742 i Cremona. Guarneri del Gesú er en av tidenes aller beste fiolinmakere, ja det er mange som mener at han overgår alle. Jacob von der Lippe har klart å lage en kopi av meget god kvalitet. Det er naturlig nok en friskere og mer moderne lyd i kopien, bl. a. på grunn av at treet er friskere. Men han har lyktes i å skape en grobunn for en klang rik på overtoner både i svake og sterke nyanser. Og selv om klangen alltid vil være det viktigste for utøveren, har Jacob von der Lippe i tillegg skapt en vakker fiolin som er oppsiktsvekkende lik originalen.»

Fiolin bygget for Arve Tellefsen i 2002:

«Takk for kopien du har laget av min Guiseppe Guarneri del Gesu 1742 (ex Lord Emhurst of Hackney). Din kopi er virkelig et stykke fabelaktig arbeid! Din fiolin har en glød og glans i tonen som jeg setter stor pris på, og tonen er samtidig rund og fyldig. En kombinasjon som jeg vil tro er vanskelig å få til. Instrumentet gir an tonen veldig lett, men man kan, hvis man vil, grave ordentlig ned i strengene og få mer tilbake hele tiden.

Utseendemessig er den rett og slett praktfull. Lakken er vakker, og den ligner jo min original på en prikk. Hjertelig takk for flott arbeid, og lykke til videre med dine instrumenter!»

Jeg rett og slett elsker denne fiolinen, og ville ikke bytte den mot noe. Den har en veldig tiltalende klang: lys, syngende, overtonerik, modulerbar, – den har både varme og kant, og er jevnt god i alle registre. I tillegg er den utrolig lettspilt,- alltid i godt humør, og finnes ikke værsyk.

Mari Lerseth, Frilans fiolinist

«Det som gjorde størst inntrykk når jeg prøvde Jacobs fiolin for første gang, var hvor presis klangen var, og hvor stor klang den hadde. Det tok ikke lang tid før jeg i 2003 bestemte meg for å satse på dette instrumentet. Med årene som har gått, har utviklingen gått i den retning jeg hadde håpet på, og fylden i bassregisteret blir mer og mer fornøyelig med tiden, uten at den gyldne lyse klangen i de høyere registerene har minsket. Jeg har ved senere anledninger sammenlignet fiolinen med eldre Italienske, der von der Lippes instrument bærer bedre og sterkere enn de Italienske, -i en blindtest med flere musikere tilstede. Jeg setter pris på den lyse skinnende klangen, samtidig som instrumentet har imponerende motstand, slik at det skal svært mye til før klangen sprekker, noe som gir den sterke klangen. Instrumentet inviterer til eleganse med sin presise klang, og baner i vei for virtuose stykker, da den tåler litt «bank» noe jeg har mye moro med.»

Fiolinen er utrolig lettspilt og enkel å artikulere på og har en jevn, fyldig klang i hele registeret.

Sidsel Scheen, Frilans fiolinist

«Med min von der Lippe fiolin fikk jeg endelig et arbeidsverktøy som jobbet med meg, og hjalp meg i utviklingen som fiolinist. Det var herlig å oppdage alle mulighetene for klangvariasjon og volum hos min nye følgesvenn. Fiolinen projiserer lyden på en måte som fyller rommet uten å oppleves som anstrengende. Den har en rik og varm, fyldig klang i alle registre, samtidig som den er lettspilt og artikulert. Den blander godt både i kammermusikk og i orkester. Prosessen med å få bygget sin egen fiolin er i seg selv veldig spennende, og opplevdes utelukkende positiv takket være Jacobs pålitelighet og hyggelige serviceinnstilling.»

Instrumenter og buer for salg

ta din musikkglede til et nytt nivå

Over 60 musikere i inn og -utland er i dag meget fornøyde eiere av sine von der Lippe instrumenter. Det er mange fordeler med å anskaffe seg et nytt instrument; man preger klangen med sin egen personlighet, instrumentet er friskt og sunt, og du får oppfølging i hele instrumentets levetid. Dette er lett å glemme når man skal kjøpe et nytt instrument, men i det lange løp er det noe mine kunder setter stor pris på. Det blir som et langt vennskap mellom instrumentet, musikeren og meg.